Wizerunek zostaje zapamiętany na lata – inwestuj w PR od początku
Z czym kojarzy Ci się Mercedes? Z czym BMW? A Toyota? Volkswagen? Alfa Romeo? Kia? Rolex? Beats? Nokia? Huawei? Windows? PKP? Gerda? IKEA? Pewne skojarzenia zakorzenione są w naszych umysłach bardzo mocno. Jedne marki się z nich cieszą, inne starają się je zmienić. Jak podtrzymywać dobry wizerunek lub pozbywać się niechcianej łatki?
Co by było gdyby…
Wyobraź sobie markę z reputacją niezawodnej. A teraz pomyśl, że przydarza się jej wpadka i organizuje ona dużą akcję serwisową swoich produktów albo po prostu wypuszcza na rynek coś przeciętnej jakości. Jak to odbierasz? Jako jednorazową wpadkę. A teraz zastanów się, co byś pomyślał w takiej chwili, jeśli marka miałaby opinię awaryjnej – że jest to tylko kolejne potwierdzenie tego stanu rzeczy.
I odwrotnie
Pomyśl o marce, która ma wizerunek producenta przedmiotów niskiej jakości. Teraz wyobraź sobie, że bierzesz jej nowy produkt do ręki, który prezentuje się świetnie i sprawia wrażenie solidnego. Czy automatycznie zmieniasz o tej marce zdanie? Nie. Potwierdzenia nowego stanu rzeczy będziesz szukać jeszcze przy okazji kolejnego produktu. I kolejnego. I kolejnego… Gdyby jednak była to marka z dobrą reputacją, to jej nowy produkt wysokiej jakości byłby po prostu utwierdzeniem wcześniej wyrobionego przekonania.
Jaki z tego wniosek?
Zdecydowanie łatwiej utrzymywać pozytywny wizerunek, niż pracować nad zmianą negatywnego. Dlatego tak ważnym obszarem w działalności każdej firmy, od samego początku jej istnienia, powinien być PR. Oczywiście na wizerunek marki składa się nie tylko aktualny stan rzeczy, ale też historia, specjalizacja, wizerunek samego prezesa, przedstawicieli i wiele innych kwestii.
Czasem trudno uwierzyć na słowo firmie wprowadzającej do swojego portfolio zupełnie nową kategorię produktową, ponieważ tym samym firma ta zaczyna konkurować z markami, które dane dobro produkują „od zawsze” i specjalizują się w tym obszarze. Ale to znów potwierdza tylko istotną rolę PR, konieczną z jednej strony podczas rynkowego debiutu, a z drugiej przez cały czas funkcjonowania na rynku.
Dbaj o jakość i inwestuj w PR
Tak naprawdę rada dla marki cechującej się dobrą lub złą reputacją jest taka sama – ciągła praca nad jakością i konsekwentne dostarczanie jej klientom, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiednią oprawę PR. Firma z pozytywnym wizerunkiem w ten sposób dodatkowo go zakorzeni. Marka z negatywną łatką – pozbędzie się jej i na nowym gruncie zbuduje lepszy wizerunek.
Świetny przykład tego, jak dzięki pracy nad jakością produktu i jego marketingiem oraz PR-em można zmienić wizerunek, dał Microsoft. Kto nie pamięta słynnego Internet Explorera? Chyba wszyscy wiemy, jaką miał opinię. Tymczasem jego następca – Edge – co wynika z relacji wielu użytkowników, jest produktem udanym. Pogląd, że Microsoft nigdy nie będzie potrafił stworzyć dobrej przeglądarki internetowej, powoli odchodzi w niepamięć. Co prawda Microsoft ułatwił sobie nieco sprawę, ponieważ zmienił nazwę przeglądarki, ale droga do naprawy wizerunku i tak nie była prosta.