5 zasad wykorzystania wiedzy ekspertów w firmowej komunikacji wideo
Każda firma ma w swoich szeregach ekspertów dysponujących unikatową wiedzą. Myślisz, że Twoja nie? Jesteś w dużym błędzie, wystarczy ich tylko znaleźć. Być może siedzą w pokoju obok. Podajemy 5 zasad, jak w komunikacji wideo wykorzystać ich kompetencje i doświadczenie.
Dobry temat
Tajemnica sukcesu to temat. Nikt nie lubi zagłębiać się w te przeterminowane – internet nie wybacza opóźnień. Ważna jest szybka reakcja i wyczucie czasu. Może nie brzmi to skomplikowanie, ale aby znaleźć ciekawy temat, trzeba wiedzieć, jak działają media. Wideo eksperckie to nie reklama. O produkcie nie wolno mówić tu wprost, a czasem nie mówi się o nim w ogóle.
Wiedza i wiarygodność
Wideo informacyjne powinno być zbudowane w oparciu na wiedzy i doświadczeniu eksperta. Dobrze też, gdyby treść udało się przekazać, używając zrozumiałego języka, bez sięgania po skomplikowane branżowe zwroty. Jak uzyskać od eksperta takie wypowiedzi? Zadając umiejętne pytania. Znów może brzmieć to dziecinnie prosto, dopóki nie przypomnisz sobie o tym, że nie wolno ci pytać wprost o produkt. Ani usługę. Ani firmę.
W jaki sposób i dla kogo? Czyli dystrybucja
W zasadzie pytania „w jaki sposób?” i „dla kogo?” są pierwszymi, na które należy sobie odpowiedzieć. Nie trzeba być wyrocznią, aby stwierdzić, że odbiorcami będą klienci, a kanałami dystrybucji witryna internetowa, kanał na YouTube, social media, newsroom i w końcu media.
Jeżeli ograniczymy się tylko do YouTube, to nasze wideo może zobaczyć tylko kilka osób. Dlatego content wideo trzeba dziś publikować wielokanałowo, przygotować wersję do telewizji, radia, mediów internetowych, a także społecznościowych. Warto też skorzystać z usług takich agencji prasowych jak infoWire.pl, które pomogą dystrybuować wideo, również w standardzie TV.
Forma
Wideo eksperckie utożsamiane jest często tylko z tzw. gadającą głową. Dziś to już nie do końca aktualne skojarzenie. Oczywiście surowe eksperckie setki zostaną docenione przez telewizje, ale warto przygotować też coś dla innych mediów oraz odbiorców końcowych. Materiał zmontowany powinien być atrakcyjny zarówno dla korzystającego z komputera i głośników lub słuchawek, jak i tego, który będzie odbierał treść na wyciszonym urządzeniu mobilnym.
Ekspert, przebitki, napisy, a to wszystko w 90 sekund. Żyjemy w dobie, gdy każdy za czymś goni, kiedy na wszystko brakuje czasu. Lepiej w kilku zdaniach zawrzeć esencję, niż budować kwieciste opisy. Krótkie wideo nie musi być równoznaczne z powierzchownym traktowaniem tematu i lekceważeniem odbiorcy. Pokazuje za to poszanowanie dla jego czasu, ponieważ przekazuje mu to, czego chce się dowiedzieć.
Regularność
Świata nie podbije jedno wideo. Kilka również nie musi zapewnić tego efektu. Kluczem do sukcesu eksperckiej komunikacji wideo jest regularność. Aby nie narodziła się pokusa mówienia o produkcie i marce, należy komunikować okołotematycznie. Konieczne jest zatem stworzenie przemyślanej i długofalowej strategii dla swojej marki. To pomoże w trwałym wykreowaniu eksperckiego wizerunku w oczach wszystkich odbiorców.
A jak to wygląda od kuchni? Zobacz poniżej
Tekst pierwotnie opublikowany w Mediarun 26.09.2016 roku