20 lat internetowego PR-u w Polsce i 20-te urodziny netPR.pl
19 marca 2001 roku w polskiej sieci zadebiutował netPR.pl, zaczynając jako pierwsza firma w naszym kraju definiować usługi internetowego PR-u. Już wtedy widzieliśmy w internecie przestrzeń o kluczowym znaczeniu dla public relations. Dziś mija 20 lat od tego wydarzenia i to dobry moment, aby zobaczyć, jak zmienił się w tym czasie PR, internet i netPR.pl.
“19 marca 2001 roku wystartował serwis netPR.pl, który jako pierwszy w Polsce będzie świadczył usługi z zakresu Internet public relations. W swoich działaniach skupi się na niedocenianych do tej pory technikach pozycjonowania adresów witryn (web positioning), jak również na współpracy z mediami, głównie mediami online” - to pierwsze słowa, jakie 20 lat temu opublikowaliśmy w premierowym wpisie na stronie netPR.pl. Sprawdźmy, jak plany i pierwotne założenia zmieniły się po tylu latach.
20 lat internetowego PR-u w Polsce
Może trudno w to uwierzyć, ale przed 20 laty nikt w Polsce nie wiedział, czym jest pozycjonowanie witryn, czyli dzisiejsze SEO, a PR-owcy informacje prasowe wysyłali do mediów faksem. Media online były “tymi gorszymi” i działały w innej skali niż dzisiaj. Nie było Facebooka, Twittera czy LinkedIna - one powstaną dopiero za dwa, trzy i pięć lat. Nie istniały jeszcze regulacje prawne ograniczające działanie w internecie, ale była netykieta, której przestrzeganie uznawano za dobry zwyczaj, świadczący o kulturze użytkownika.
W 2001 roku public relations w Polsce znano zaledwie od dekady, ale już wtedy jego przyszłość zaczynano widzieć w kontekście budowy społeczności wokół firm i marek. Listy dyskusyjne, fora internetowe, a następnie media społecznościowe miały odgrywać w tych procesach duże znaczenie.
Po 20 latach konwergencja mediów stała się się faktem. Przybyło mediów online, pojawiły się blogi, influencerzy, content marketing i nie tylko. W komunikacji zaczęły dominować media społecznościowe, a razem z nimi fałsz, półprawda, manipulacje i dyskusje, czy na straży prawdy będzie stać sztuczna inteligencja czy agencje prasowe i dziennikarze.
Aktualnie branża public relations, która na początku przeoczyła fenomen social mediów, powoli odbudowuje swoją pozycję. Wydawcy mediów spierają się z gigantami technologicznymi o pieniądze za tworzone treści. Już wiadomo, że działanie social mediów wymaga głębokich regulacji, a przed nami kolejne zmiany.
Internet stał się bardziej złożony i trudny, a dynamiczny rozwój technologii i tzw. neutralność technologiczna tworzonego prawa nie upraszcza świadomego posługiwania się siecią. Już wiadomo, że rozwój tego, co robimy w internecie, oprzemy o chmurę, do której będzie migrowana większość procesów biznesowych w firmach.
20 lat ewolucji netPR.pl
netPR.pl zmieniał się wraz z internetem, antycypując przyszłe trendy i wydarzenia. Ze start-upu, który rozpoczął swoją działalność w 2001 roku*, z prostą usługą pozycjonowania online i pierwszym polskim wire serwisem, ewoluował w usługową platformę technologiczną, przygotowaną do obsługi świadomych, najbardziej wymagających specjalistów od marketingu online i public relations.
Z dumą możemy powiedzieć, że wszystko to odbyło się bez zewnętrznych inwestorów, a nawet wsparcia funduszy europejskich. Rozwój firmy finansowany był z bieżących środków, pozyskanych ze sprzedaży usług i technologii, w warunkach silnej konkurencji.
Milowe kroki w rozwoju netPR.pl to pierwsze biura prasowe w modelu oprogramowania chmurowego, jeszcze zanim pojęcie to zadebiutowało na świecie w 2004-2005 roku. Dodajmy do tego pierwszy w Polsce monitoring mediów online, z którego finalnie zrezygnowaliśmy, nie chcąc wchodzić w konflikt z wydawcami mediów i dostrzegając słabość modelu biznesowego zależnego od arbitralnych decyzji pojedynczych osób. Rozwój kompetencji technologicznych wideo, budowa studia TV, przekształcenie wire service netPR.pl w multimedialną agencję informacyjną infoWire.pl i opracowanie technologii inteligentnych serwisów investor relations, dostosowanych do uregulowanego prawnie obiegu informacji giełdowych - to coś, co nastąpiło później, ale było równie ważne w życiu naszej firmy.
Dużym wyzwaniem było zaprojektowanie od nowa rozwiązań do gromadzenia danych, z uwzględnieniem wymogów rozporządzenia RODO/GDPR. W rezultacie powstał elastyczny system, uwzględniający różne podstawy przetwarzania danych i automatyzujący najbardziej krytyczne procesy, wymagane przez nowe regulacje.
Pojawiła się również unikalna możliwość świadczenia usług w modelu wykorzystującym połączenie technicznej infrastruktury klienta oraz najnowszych technologii chmurowych. To poczucie bezpieczeństwa dla dużych firm i korporacji oraz dostęp do nowych technologii w chmurze, przy zachowaniu racjonalnych kosztów.
W grudniu 2019 roku netPR.pl, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, uzyskał międzynarodowe certyfikaty ISO 27001, ISO 27017 oraz ISO 27018. Eliminują one konieczność przeprowadzania przez firmy, powierzające swoje informacje i dane, kosztownych audytów, wzmacniając przy tym poczucie bezpieczeństwa. Oferta netPR.pl wyszła już wtedy poza dotychczasowe biura prasowe i serwisy relacji inwestorskich. Staliśmy się specjalistami od tego, co trudne i co jest potrzebne… na jutro. :)
netPR.pl dzisiaj
Jak netPR.pl prezentuje się dzisiaj? Wyróżnia się nie tylko technologią, ale też modelem biznesowym, dostosowanym zarówno do małych podmiotów, jak i dużych firm czy korporacji. Nasza technologia to elastyczność i szybkość w realizacji nowych, czasem bardzo złożonych, projektów związanych z komunikacją firm.
Ułatwiamy przestrzeganie prawa o ochronie danych osobowych i przeprowadzanie procesów certyfikacji bezpieczeństwa naszych klientów. Obniżamy bariery wejścia i zapewniamy racjonalne koszty. Nasze rozwiązania oferujemy zawsze z licencją, zapewniającą bieżącą obsługę techniczną, wsparcie podczas korzystania i stałą aktualizację oprogramowania, które nieustannie rozwijamy i dostosowujemy do panujących realiów.
Uzyskane międzynarodowe certyfikaty ISO, oprócz gwarancji bezpieczeństwa danych, zostały z powodzeniem zweryfikowane przez funkcjonowanie w warunkach pandemii - firma od roku bez przeszkód pracuje w modelu zdalnym. Mimo tego, z okazji 20-tych urodzin netPR.pl, planujemy zrobić sobie prezent i przenieść się do nowej, własnej siedziby. Będzie to przestrzeń zaprojektowana dla pracowników firmy, ale też dla klientów, chcących wykorzystać nasze doświadczenie i technologię do przeprowadzania wymagających projektów w komunikacji wideo.
100 lat dla ludzi PR-u
Nie sposób zawrzeć 20 lat w jednym artykule. netPR.pl to mnóstwo wspomnień, historii, wydarzeń, kryzysów czy zwycięskich momentów. Startując od zera rozwinęliśmy naszą firmę i produkt, do którego przekonaliśmy wielu klientów, będących z nami po dziś dzień. Z tego powodu chcemy głośno powiedzieć: “dziękujemy!” naszym obecnym i byłym pracownikom oraz klientom, dla których możemy i mogliśmy pracować. I już na koniec - życzymy naszej firmie kolejnych udanych 20 lat działania w branży public relations!
* W 2001 roku netPR.pl rozpoczął swoją działalność gospodarczą. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością stał się w 2007 roku.