Serwisy inwestorskie spółek dalej mało mobilne i niezbyt przyjazne dla inwestorów
Dostęp do informacji jest potrzebą inwestorów, która nie zmienia się w czasie. Zmieniają się jednak urządzenia, na których konsumujemy internet a także zmieniają się kanały komunikacji, które preferujemy. Ewoluują też cele biznesowe stawiane serwisom relacji inwestorskich. To już nie tylko spełnienie wymogów formalnych. Chodzi o ułatwienie dostępu do informacji inwestorom a także odciążenie od rutynowych działań w budowaniu relacji z nimi.
Ta bardzo ważna zmiana w świadomości rynku cieszy, ale niestety cały czas pozostaje jeszcze w sferze deklaracji ze strony specjalistów odpowiedzialnych za relacje inwestorskie. Zapytani w trakcie tegorocznego Kongresu Relacji Inwestorskich o oczekiwania względem serwisu IR wskazali w blisko 70 % jako najważniejsze cechy takiego serwisu: zapewnienie łatwości w dostępie do informacji inwestorom oraz łatwość obsługi dla nich w realizowaniu tych funkcji.
Analiza witryn inwestorskich ocenianych w tegorocznej edycji konkursu Złota Strona Emitenta SEG nie nastraja jednak tak optymistycznie. Większość ocenianych serwisów inwestorskich miało problemy z zapewnieniem mobilności a ich walory użytkowe i możliwość szybkiego dotarcia do informacji były często dyskusyjne.
Metodą "na RODO" w wielu przypadkach wydawała się być rezygnacja z newsletterów i powiadomień mailowych. Może to lepsza metoda niż subskrypcja przez formularz bez szyfrowania danych czy bez wykorzystania metody double opt-in - bez potwierdzenia, że jest się dysponentem skrzynki pocztowej, której adres rejestrujemy. W obu przypadkach to elementarne uchybienia, które powinny być wręcz kwalifikowane jako incydenty i naruszenia a takie przypadki wystąpiły wśród ocenianych witryn.
Nagrodzone serwisy inwestorskie rzeczywiście robią bardzo dobre pierwsze wrażenie i wyróżniają się nowoczesnym wyglądem. Jednak nawet w przypadku tych serwisów trudno wskazywać je jako wzorcowe i w pełni mobilne strony. Inwestor musi czekać na możliwość interakcji przy korzystaniu z telefony czy tabletu aż 8-9 sekund, czyli zdecydowanie zbyt długo. Web developerzy dążą do 2 sekund i dopuszczają 3 może 4 sekundy dla tego parametru. Tak wolne strony nie pomogą również w SEO, ponieważ szybkość ładowania się stron stała się istotnym czynnikiem oceny wyszukiwarki Google.
Nawigacja jedno z serwisów relacji inwestorskichprzymusowo aplikuje animację logo i "zająkniecie" się strony przy przejściu do wybranej zakładki. Dotarcie do notowań spółki wymaga conajmniej 2 czynności za dużo.
Jesteś inwestorem? Zobacz co możesz i powinieneś wymagać od serwisu spółki
- mobilność - zapewnienie szybkości ładowania się każdej ze stron poniżej 3 sekund
- użyteczność - możliwość szybkiego dotarcia do najważniejszych zasobów jednym a najwyżej dwoma kliknięciami lub przez wyszukiwarkę,
- przydatność i funkcjonalność - funkcjonalności, takie jak np:
- klarowne przedstawienie dlaczego warto zainwestować (już na pierwszej stronie serwisu relacji inwestorskich)
- łatwy dostęp do informacji dla inwestorów - w tym raporty bieżące EBI/ESPI
- integracja z witryną dla inwestorów komunikacji firmy w social media i biurze prasowym
- bieżące i historyczne notowania, najlepiej z kalkulatorem uwzględniającym dywidendy,
- kalendarium z subskrypcją pojedynczych wydarzeń i całego kalendarza inwestorskiego do kalendarzy osobistych
- graficzne przedstawienie wyników finansowych
- graficzne przedstawienie najważniejszych parametrów biznesowych firmy: factsheet
- powiadomienia o:
- nowych raportach i informacjach dla inwestorów
- nadchodzących wydarzeniach
- wynikach sesji giełdowej
- bezpieczeństwo danych i zgodność z prawem
- szyfrowanie serwisów i formularzy subskrypcji,
- zakres przetwarzanych danych inwestorów adekwatny do celu przetwarzania
- podanie informacji o celach i zasadach przetwarzania w zrozumiały i czytelny sposób - bez prawniczego slangu i małych literek
- dostęp do danych osobowych zaraz po rejestracji - sprawdź to i przekonaj czy się czy firma szanuje Ciebie i Twoje dane
Odpowiadasz za relacje inwestorskie? Pozwól aby serwis dla inwestorów pracował zamiast Ciebie!
Przy wykorzystaniu nowych technologii wiele procesów w budowie relacji z inwestorami realizuje się w pełni automatycznie, bez konieczności rutynowej pracy po stronie obsługujących system.
Budując nowy serwis relacji inwestorskich wybierz technologię, która spowoduje że:
- informacja wysłana do regulatora (przez EBI/ESPI) opublikuje się samoczynnie w serwisie IR - bez dodatkowego zaangażowania zespołu. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwi pracę ale także wyeliminuje ryzyko ujawnienia raportu przed jego wysłaniem do KNF-u
- po publikacji raportu w serwisie do inwestorów trafi powiadomienie lub pełna treść raportu mailem - również bez aktywnego udziału użytkownika
- po zakończeniu sesji giełdowej do zarządu firmy lub/i inwestorów trafi mail z jej wynikami
- dzień przed ważnymi wydarzeniami do inwestorów trafi mail przypominający o wydarzeniu
- wydarzenia w kalendarium automatycznie zapiszą się w kalendarzach zainteresowanych spółką inwestorów,
Zwróć uwagę na:
Mobilność, która nie powinna dziś wymagać ręcznej optymalizacji wszystkich elementów graficznych i multimedialnych. Tym powinna zająć się technologia - to ona może zapewnić że wykresy będą się poprawnie wyświetlały i animowały również na urządzeniach mobilnych.
Bycie „mobile friendly" wydaje się być koniecznością już od kilku lat. Mobile-First Index, wprowadzany przez Google sukcesywnie od okolic połowy 2018 roku, jeszcze jej znaczenie. Dalej jednak zapomina się o tym, że mobilność, oprócz responsywności, oznacza przystępność dla urządzeń przenośnych bez żadnych kompromisów - w zakresie dostępu do informacji, prezentacji treści, jak i szybkości działania serwisu.
Elastyczność, to cecha której wymaga współczesna komunikacja. Jeżeli będzie konieczne dodanie modułu wideo na pierwszej stronie serwisu musisz zrobić to sam w 3 minuty i bez dewelopera. Jeżeli będziesz potrzebować dedykowany landing page, to również nie powinno to sprawić problemu jeżeli wybierzesz właściwe narzędzie do zbudowania serwisu relacji inwestorskich.
Wideo w relacjach inwestorskich to nie ozdobnik witryny, ale standard i budując nową witrynę trzeba przewidzieć, że będzie go tylko więcej. Dlatego rozwiązanie serwisu dla inwestorów musi uwzględniać szybkie udostępnianie treści wideo, nie tylko z wykorzystaniem YouTube.
Social media to kanały budujące zasięg informacji tam, gdzie są inwestorzy i dziennikarze. Dlatego trudno pomijać dziś Twittera czy LinkedIna. Ale komunikując tam, pamiętaj aby posty z tych kanałów widzieli inwestorzy odwiedzający serwis relacji inwestorskich nie zabijając walorów jego mobilności.
RODO nie jest złym zrządzeniem losu. Są narzędzia, które ustrzegą cię od możliwych błędów i zautomatyzują obowiązki względem osób których dane dotyczą. Pamiętaj, że wbicie gwoździa też jest trudne jezeli nie posiadasz młotka.
***
Ten artykuł jest wynikiem analizy serwisów relacji inwestorskich objętych tegoroczną edycją konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. W szczególności obserwacje dotyczyły kilkudzesięciu spółek giełdowych, których serwisy trafiły do drugiego etapu konkursu i były analizowane w okresie od lutego dla maja 2019 roku.
Artykuł został wykorzytany przez Parkiet.com w wydaniu drukowanym oraz online. Zobacz w Parkiet.com.