„Cześć, nazywam się qwerty789zxc.jpg” - nazwy plików też mają znaczenie
Tytuł komunikatu ma znaczenie. I to duże. Ale niemniej ważne są nazwy załączników. Nie tylko nie mogą być losowe, ale ich nazewnictwo powinno być ujednolicone i przejrzyste. Bez tego dziennikarz będzie zdezorientowany i nie będzie wiedział co przedstawiają zdjęcia, a dodatkowo może mieć obawy co do ich publikacji.
Jak się przedstawisz, tak o Tobie napiszą
Pieczołowicie dbasz o tytuł, lead i treść informacji prasowej. Dlaczego w przypadku opisu i nazewnictwa załączników miałoby być inaczej? Wyczerpujące opisy zdjęć wyglądają profesjonalnie, ale ich główną zaletą jest to, że ułatwiają pracę dziennikarzom. Dokładne objaśnienia grafik dają dziennikarzowi pewność, jak ma użyć i podpisać zdjęcia, aby np. nie naruszyć żadnych praw autorskich.
Co do zasady, załączniki do informacji prasowych dziennikarze mogą wykorzystywać swobodnie. Nie zdziw się zatem jeśli w mediach zobaczysz udostępnione zdjęcie nazwane w taki sam sposób jak w newsroomie.
Dlatego unikaj przypadkowych ciągów znaków i dodatków w postaci wszelkich oznaczeń kodowych. Staraj się aby nazwa pliku była maksymalnie konkretna i bezpośrednio odnosiła się do tego, co plik prezentuje. O ile lepiej wygląda "Nazwa-produktu-1.jpg" od przykładowego "qwerty789zxc.jpg"?
Dodaj specjalne instrukcje
Jeśli zależy Ci na specjalnym oznaczeniu konkretnych zdjęć/plików (np. dodaniu informacji o autorze zdjęcia), daj o tym znać dziennikarzom - napisz instrukcję nazewnictwa w opisie pliku*:
Jeśli korzystasz z większej ilości plików, których dotyczą te same zasady – może warto również zamieścić na stronie Twojej mediateki ogólne zasady wykorzystania materiałów?* Poniżej przykład z centrum prasowego Grupy BIK:
*Jeśli Twój newsroom nie obsługuje wyświetlania opisu pliku lub w razie chęci zamieszczenia tekstu na stronie - skontaktuj się z nami: support@netpr.pl